Aktualności

Oklejanie czy lakierowanie auta – co wybrać?

17 maja 2021 | Blog

Lakierowanie to jeden z najpopularniejszych i najbardziej skutecznych sposobów ochrony samochodu. Powierzchnia karoserii pozbywa się defektów i zadrapań, lakier łączy się ze strukturą ochronną auta, tworząc film. Obecnie właściciele samochodów mają drugą możliwość a mianowicie oklejanie samochodu folią. Z jej pomocą można poprawić wygląd auta, zmienić jego kolor. Ale co jest lepsze oklejanie czy lakierowanie auta?

Lakierowanie samochodu

Lakierowanie samochodu to proces polegający na nakładaniu lakieru na powierzchnię samochodu. Procedura ta jest niezwykle ważna, ponieważ wygląd auta, a co najważniejsze, jego żywotność zależy od jakości i poprawności techniki nakładania lakieru.

Zalety lakierowania samochodu

Długa żywotność powłoki. Prawidłowo polakierowana powierzchnia samochodu będzie służyła przez wiele lat bez powstawania korozji metalu. Nałożenie lakieru powoduje, że powłoka karoserii uzyskuje ochronę przed zewnętrznymi agresorami. W przypadku powstania drobnych rys można je łatwo usunąć zwykłym polerowaniem. W przypadku poważnych uszkodzeń lakieru można polakierować tylko uszkodzony obszar. Pomoże to zaoszczędzić czas i pieniądze. Reprezentacyjny wygląd to doskonały połysk lakieru i jedna z głównych zalet lakierowania.Takie wykończenie zapewnia idealny wygląd auta przez długi okres eksploatacji.

Etapy lakierowania samochodu

Najczęściej właściciele samochodów decydują się na lakierowanie dopiero po pojawieniu się korozji metalu na powierzchni samochodu. W przypadku płytkich ubytków, uszkodzone miejsca czyści się ręcznie, szlifierką lub wiertarką z dyszą. Aby dalsze powlekanie podkładem było bardziej skuteczne, powierzchnia samochodu powinna stać się dość szorstka. W innych przypadkach, gdy korozja wniknęła zbyt głęboko, szlifowanie nie wystarczy. Na skorodowane miejsca stosuje się specjalne środki chemiczne na bazie alkaliów. Następnie dany obszar pokrywany jest podkładem. Zapobiega pojawianiu się nowej rdzy, a także zapobiega wnikaniu wilgoci, która może następnie prowadzić do nowej korozji metalu. Podkład wypełnia drobne nierówności, co zapewnia ochronę przed wodą.

Następnym krokiem jest nałożenie szpachli. Z jej pomocą wyrównuje się zdeformowane obszary, usuwa głębokie wgniecenia i nierówności. Głównym zadaniem podkładu jest zapewnienie niezawodnej przyczepności lakieru do powierzchni samochodu. Lakier nakłada się w trzech warstwach: pierwsza jest najcieńsza, aby zapewnić mocną przyczepność do podłoża. Druga warstwa jest główną. Bardzo ważne jest jego ujednolicenie w celu uzyskania bogatego i głębokiego koloru powłoki. Ostateczna warstwa nakładana jest w celu uzyskania błyszczącego efektu. Ostatnim krokiem jest polerowanie. Usuwa drobne wady lakieru takie jak smugi, cząsteczki kurzu itp.

Oklejanie samochodu foliąOklejanie a lakierowanie auta

Nie tak dawno kierowcy odkryli inny sposób na zmianę wyglądu samochodu – oklejanie folią. Dzięki swojej grubości (około 90 mikronów) zabezpiecza karoserię przed płytkimi zarysowaniami i brudem. Jednak główną zaletą jest różnorodność kolorów i faktur. Na rynku dostępne są dwa główne rodzaje folii: poliuretan i winyl (PVC).

Zalety oklejania samochodów

  • Chroni karoserię przed drobnymi zarysowaniami i wgnieceniami.
  • Zapobiega blaknięciu farby, chroni samochód przed działaniem promieni ultrafioletowych.
  • Pomoże stworzyć nowy design samochodu.
  • Tańsze niż lakierowanie samochodu.

Etapy oklejania samochodów

Na etapie przygotowania usuwane są wszystkie elementy, takie jak reflektory, klamki drzwi, lusterka itp. Następnie wszystkie powierzchnie karoserii są dokładnie czyszczone w 2 etapach: samochód myje się specjalną pianką. Na tym etapie cały brud i kurz zostaje usunięty, pozostawiając czystą powierzchnię auta, następnie samochód jest wycierany do sucha. Folia oklejana jest w dwóch technologiach: na sucho i na mokro. Pierwsza jest znacznie mniej popularna niż druga. Wynika to z następujących czynników: Przy suchej metodzie oklejania na powierzchni samochodu mogą pojawić się bąbelki, co ostatecznie doprowadzi do trudności i ponownego wykonania pracy. Eksperci uważają, że przy oklejaniu auta metodą suchą, po zakończeniu jego żywotności trudno będzie usunąć folię z lakieru. Ponadto istnieje duże prawdopodobieństwo uszkodzenia powłoki. Mokra metoda nakładania folii nie powoduje powstawania pęcherzyków powietrza, co przyczynia się do bardziej udanej pracy, ponieważ ryzyko defektów jest znacznie zmniejszone. Ostatnim etapem oklejania samochodu jest podgrzanie folii suszarką. Dzięki przepływowi Z biegiem lat klej zaczyna wżerać się w górne warstwy lakieru. Jeśli przekroczy się okres użytkowania, przy usuwaniu najprawdopodobniej pozostanie warstwa kleju na lakierze lub oderwanie się folii wraz z kawałkami lakieru lub nawet farby. Oklejanie odbywa się tylko na wysokiej jakości pomalowanej karoserii. W innych przypadkach możliwe są nieoczekiwane rezultaty przy dalszym usuwaniu folii.

Oklejanie czy lakierowanie auta – co wybrać?

Znając wszystkie zalety i wady oklejania i lakierowania samochodu, można stwierdzić, że za pierwszą opcją może przemawiać niższa cena, ale nie do końca. Ponieważ wydatek na oklejanie to kwota około pięciu tysięcy złotych, po kilku latach trzeba wykonać kolejną procedurę, aby utrzymać dobry efekt. Czy jest to racjonalna inwestycja? Pozostałe parametry przemawiają na rzecz lakierowania samochodu. Dlaczego? Po lakierowaniu samochód jest lepiej zabezpieczony przed warunkami atmosferycznymi, UV, utlenianiem. Dbając o lakier będzie on w doskonałym stanie przez kilkanaście lat, natomiast żywotność folii określana jest na 7 lat. Lakierowanie samochodu zapewni długofalowe efekty inwestycji i wyższą wartość auta podczas ewentualnej sprzedaży. Wadą folii jest to, że pod wpływem promieniowania ultrafioletowego może powodować skurcz temperaturowy – pękanie, wypaczanie i zepsucie wyglądu auta. Folia może reagować na nagłe zmiany temperatury, co ogranicza możliwość mycia samochodu zimą.