Aktualności

Jak sprawdzić czy lakier jest oryginalny?

13 sierpnia 2021 | Blog

W sytuacji rynkowej kupna i sprzedaży samochodu kupujący powinien być jak 3 w jednym: ekspert samochodowy, prawnik i przyszły właściciel samochodu. Przede wszystkim dla kupującego ważne jest, aby wybrany samochód nie uległ wcześniej wypadkowi. Aby zdobyć taką informację należy sprawdzić czy lakier na samochodzie jest oryginalny? Jak to zrobić szybko i profesjonalnie? Korzystając z wiedzy eksperta z naszego warsztatu lakierniczego, uda się zdobyć wszystkie dane na temat stanu lakieru oraz tego czy jest on oryginalny czy auto było naprawiane.

Jak samodzielnie sprawdzić oryginalność lakieru na samochodzie?

Przede wszystkim sprawdzamy czysty samochód. Usprawiedliwienia właściciela sprzedającego nam auto, że nie miał czasu lub że ulica jest brudna, nie powinny być akceptowane. Jeśli samochód jest dopiero po umyciu, należy go odpowiednio wysuszyć. Dlaczego? Trzeba rozróżnić odcienie. Dopasowanie odcienia lakieru podczas prac naprawczych jest dość trudne. Dlatego uważnie, przy dobrym, najlepiej dziennym świetle, sprawdzamy nadwozie ze wszystkich stron.

Czy zauważył ktoś, że kierowcy i mechanicy samochodowi kontrolując samochód, kucając z tyłu i przyglądają się uważnie po obu stronach samochodu? To właśnie ta pozycja i perspektywa są optymalne do identyfikacji śladów prac naprawczych lub stopnia uszkodzenia. Jeśli samochód nie był ponownie lakierowany to lakier daje jednolite odbicie i można uznać, że jest oryginalny. Jeśli obraz jest zniekształcony, oznacza to obecność uszkodzenia samochodu i jego późniejszą naprawę. Można także przejechać ręką po krawędziach drzwi, krawędziach błotników i nadkolach. Nierówności, odpryski lub szorstkość powstałe przez warstwę szpachli będą wyczuwalne natychmiast.

Na co szczególnie zwrócić uwagę?

Warto skontrolować wszystkie okolice karoserii, to znaczy szyby i uszczelki. Czego szukać? Niewielkich śladów lakieru. Jeśli zostaną odnalezione, to lakier nie jest oryginalny a auto uczestniczyło w wypadku i zostało naprawione i polakierowane. Należy sprawdzić numer koloru lakieru. Ale jak? Znajduje się na tabliczce lub naklejce. Producenci samochodów najczęściej umieszczają je na drzwiach po wewnętrznej stronie gdzie stykają się z resztą karoserii po zamknięciu. Po spisaniu tego numeru można udać się autoryzowanego serwisu i porównać lakier na oglądanym aucie z oryginalnym wzorcem.Jak sprawdzić czy lakier jest oryginalny?

Zabieramy ze sobą magnes do kontroli oryginalności lakieru. Sprawdzenie za pomocą magnesu pomoże szybko zidentyfikować fabryczną powierzchnię lakierniczą. Ponieważ producenci nie nakładają pod nią szpachli samochodowej. Kiedy nadwozie jest przemalowywane, ta warstwa jest zwykle nakładana. Jeśli więc magnes przykleja się do wszystkich części, samochód nie został przemalowany. Jeśli nie, to został uszkodzony i naprawiony. W konsekwencji samochód ma uszkodzenia a powłoka lakiernicza jest tylko częściowo oryginalna lub położona jest nowa warstwa innego lakieru.

Zasadność korzystania z miernika grubości lakieru

Ta metoda pomoże sprawdzić warstwę lakieru samochodu z dokładnością do mikronów. Zanim przejdzie się do sprawdzenia grubości lakieru samochodowego, warto zapoznać się z normami konkretnego producenta. Na przykład Mercedes ma normę 250 md, podczas gdy Francuzi są ograniczeni do 100 md. Korzystanie z tego urządzenia jest niezwykle proste.Trzeba nałożyć go pod kątem prostym na powierzchnię części, której grubość lakiery chce się sprawdzić. Urządzenie natychmiast pokaże prawidłową grubość w mikrometrach. 1 Mikron – 1 tysięczna mm. Im większa warstwa, tym większe prawdopodobieństwo, że sprzedawca stara się w ten sposób ukryć skutki wypadku.

Zazwyczaj powłoka fabryczna nie przekracza 200 mikronów. Jeśli wskaźnik jest wyższy – ponowne lakierowanie. Grubość do 300 mikronów oznacza, że zostały przeprowadzone zabiegi kosmetyczne – zamalowano drobne rysy. Nie wpływa to na bezpieczeństwo, ale dzięki zwiększonej grubości można się targować. Odczyty bliższe 1000 mikronów pokazują, że oprócz lakieru na powierzchni znajduje się również szpachla. Nadwozie o takiej grubości uległo wypadkowi w 100%. Co mówi grubość lakieru? Taki wskaźnik karoserii i zamocowań samochodu od razu pokaże, czy karoseria samochodu została przemalowana lub naprawiona w wyniku wypadku. Sugeruje to, że po grubości łatwo odgadnąć, czy w ogóle doszło do wypadku, czy też sprzedawca po prostu chciał ukryć niektóre usterki samochodu.

Dlaczego samochód nie ma oryginalnego lakieru?

Może to być czysto kosmetyczna naprawa – w celu ukrycia rys, drobnych uszkodzeń, które nie wpływają na stan wewnętrznych części auta. Samochód uległ kolizji drogowej, uszkodzenia mogły być niewielkie lub znaczne, co negatywnie wpływa na bezpieczeństwo poruszania się nim po drodze. Jeśli naprawy zostały wykonane bardzo profesjonalnie i dokładnie, trudno samodzielnie rozpoznać czy lakier jest oryginalny. Specjalnie dla takich przypadków powstało urządzenie – miernik grubości. Sprawdza grubość powłoki.

Czy naprawiony samochód po poważnym wypadku może być bezpieczny?

Jeżeli uszkodzona została absolutnie cała konstrukcja nadwozia, to taki samochód jest złomem. W żadnym wypadku, nawet przy dużej zniżce, nie należy kupować takiego auta. Po pierwsze, złamana jest w nim geometria, co oznacza, że samochód w każdej chwili może zrzucić na bok. Po drugie, jazda takim autem jest niezwykle niebezpieczna – nadwozie może po prostu rozpaść się podczas jazdy. Taki samochód kupowany jest tylko do demontażu na części. Dlatego przed zakupem samochodu trzeba ustalić czy posiada oryginalny lakier. Warto poprosić sprzedawcę o specjalny numer VIN? Można go użyć do sprawdzenia historii samochodu.